Symfonieorkest De Harmonie

Symfonieorkest De Harmonie werd in 1974 opgericht door een aantal leden van studentenorkesten.  Het ensemble werd vernoemd naar de vermaarde Groningse concertzaal De Harmonie, die in 1971 werd gesloten en vervolgens twee jaar later werd afgebroken op de voorgevel na.

Het orkest bestaat uit gevorderde amateur-musici uit Groningen, Drenthe en Friesland, en formeert zich twee maal per jaar, onder leiding van dirigent Gerard Wiarda, om in een korte en intensieve repetitieperiode een programma in te studeren, met tenminste één concertstuk waarin een (vaak beginnend) professioneel musicus kan soleren. Dat programma wordt dan op een aantal concerten in Groningen en omgeving ten gehore gebracht. Het biedt de deelnemers de mogelijkheid en de uitdaging muziek te maken in een vaak druk bestaan.

De uitvoeringen van symfonieorkest De Harmonie beogen altijd om op een laagdrempelige wijze mensen met gevarieerde muziekstijlen in contact te brengen. Gevestigde stukken worden gecombineerd met onbekende en nieuwe elementen.

U vindt meer over de geschiedenis van het orkest, de concertzaal waar zij naar werd vernoemd en de in het verleden uitgevoerde programma’s via onderstaande knoppen.

Archief Historie Gebouw Meedoen